Na co si dát pozor při koupi ojetiny

1. Kontrola dokladů

Nechejte si předložit veškeré doklady k vozidlu a porovnejte je se skutečností. Především překontrolujte tzv. identifikátory -zejména VIN kód. U automobilů vyrobených do září 2001 ověřte také číslo motoru (u mladších vozidel už se číslo motoru neuvádí). Pokud má vůz i další identifikátory (např. číslovaná skla), rovněž je prověřte. Součástí kontroly by měla být i technická kontrola a měření emisí - konkrétně to, zda automobil prošel kontrolou a kdy je její další termín.

2. Rizika inzerce, podvodu...

Na ojeté vozy se mohou vztahovat práva třetích osob - mohou být například předmětem zástavy anebo pořízená na leasing. Abyste se nestali obětí např. leasingového podvodu, je vhodné zjistit, zda na vybraný vůz nejsou žádná práva cizích osob vázána. Některá snadno zjistíte z technického průkazu (vozidlo je pořízeno na leasing), ale na některá práva přijde pouze odborník. Při koupi vozu přes inzerát se proto nikdy zcela nevyvarujete rizika. V prodejnách ŠKODA Vás na vůz zatížený právy upozorní.

3. Riziko kradeného vozu

Bez odborníků a specializovaných agentur se při koupi vozu přes inzerát nikdy zcela nevyvarujete tohoto rizika. Vždy se však vyplatí zjistit, odkud vozidlo pochází (tedy zjistit původ automobilu). Pokud je vůz individuálně dovezený z ciziny, zvyšuje se pravděpodobnost toho, že jde o opravené nabourané vozidlo. Vyšší je i riziko koupě kradeného vozu. Proto je vhodnější kupovat ojeté vozy, které byly jako nové prodány v České republice. Původ vozidla snadno zjistíte z technického průkazu.

4. Historie vozu

Kontrolou servisní knížky. Ta je vždy dokladem o tom, v jakém je vozidlo stavu a jak o něj předchozí majitel pečoval. V případě zájmu o určitý vůz, vždy trvejte na jejím předložení. Pokud Vám nebude předložena, je to signál, že něco není v pořádku. Vůz například nebyl pravidelně servisován, nebo byl bouraný, což Vám prodejce v běžném autobazaru nechce prozradit.

5. Zda byl vůz bouraný

Platí, že žádná závažnější nehoda nelze na automobilu zcela opravit. Vždy po ní zůstanou stopy. Jednou z metod je měření hloubky laku speciálním diagnostickým přístrojem. Tuto službu Vám udělají v autobazarech. Při laickém zkoumání vozu se sledují spáry mezi jednotlivými komponenty na karosérii. Mnohé prozradí i odstíny laku.

6. Vizuální kontrola vozu

I vizuální ohledání vozu prozradí mnohé, od oděrek na karoserii až po závažnější problémy. Důležité je dobře obhlédnout interiér automobilu, protože Vám často řekne, jak se předchozí majitel k vozu choval. Znečištěný interiér je vizitkou o nedostatku péče. Ohmataný volant nebo příliš ošlapané pedály zase prozradí, jak moc byl automobil používán a zda tachometr nebyl náhodou přetočený.

7. Kontrola karoserie

Obzvláště pečlivě sledujte místa, která často podléhají korozi - prahy, blatníky, páté dveře apod. Je vhodné užít přitom trochu síly, protože někdy jsou inkriminovaná místa opravená nepříliš pečlivě a je jen otázkou času, kdy se problém objeví znovu. Zbystřete pozornost v případech, že jsou často korodující části překryté čerstvým nátěrem nebo plastovými lemy.

8. Kontrola podvozku

Samozřejmě! Nejlepší je vůz zvednout a podvozek pořádně zkontrolovat. Důraz klaďte na korozi podlahy a na výfuk, který často reziví. Rovněž na větší olejové netěsnosti, nerovnoměrně sjeté pneumatiky a vady náprav nejlépe přijdete, když automobil zvednete na zvedáku.

9. Zkušební jízda

Předváděcí jízda by měla být samozřejmostí. Sledujte při ní, zda automobil drží stopu, jak se chová v prudkých zatáčkách, zda brzdí souměrně a jaký má motor zvuk. Při jízdě se nebojte víc sešlápnout plyn a chtít po vozidlu víc, než v běžném provozu.

10. Kupní smlouva

Bez řádně sepsané kupní smlouvy ojeté vozidlo nekupujte. Jen smlouva je totiž zárukou, že se v případě potíží domůžete svých práv. Na internetu najdete vzory, jak má správná kupní smlouva na ojeté vozidlo vypadat. Automobil v ní musí být přesně specifikován (identifikátory, počet najetých kilometrů, stáří apod.). Mělo by v ní být uvedeno, že na voze nejsou práva dalších osob. Další náležitosti dobré smlouvy: počet klíčů předávaných k vozu, podrobnosti o STK a emisích apod. V optimálním případě by měl být součástí smlouvy také zápis o technickém stavu vozidla, ve kterém jsou uvedené veškeré závady.